°C 8

BroG: Velikogorički snimateljski dvojac pruža osvježenje na filmmaking sceni

15.07.2020.

Maja Peranić

Ljubav prema filmmakingu i fotografiji spojila je dva Gorana iz Velike Gorice u simpatičan snimateljski dvojac koji djeluje pod kreativnim imenom BroG. Snimanje i montaža videa njihova je strast koja ih vodi da u poslu budu inovativni i domaćoj video sceni ponude nešto novo i drugačije. Zajedno su počeli raditi ove godine, a već je iza njih suradnja s najpoznatijim hrvatskim fotografom Damirom Hoykom. U ugodnom razgovoru doznali smo kako rade, tko su im uzori i zašto vole snimanje.

Kad se spoje kreativnost i tehnička profesionalnost uspjeh je zajamčen, a tako je nekako krenula i priča dvojice Gorana iz Velike Gorice. Jedan je imao ideju i trebala mu je jača kamera koju je, uz dugogodišnje iskustvo, imao drugi i tako je nastao – BroG.

Goran Pavišić iz Gradića snimanjem se bavi unazad desetak godina. Napisao je scenarij za igrani film na kojem je radio za svog boravka u Irskoj gdje se bavio snimanjem. No za snimanje filma trebala mu je kamera s boljim performansom u low ligtu pa ga je 2018. prijatelj upoznao s Goranom Jakušem iz Cibljanice. Taj, drugi Goran, gotovo je cijeli svoj život posvetio fotografiji. Završio je srednju fotografsku školu, a dugo godina je radio za foto i video agenciju Pixsell kao fotoreporter. Odnedavno je freelancer te ima svoj fotografski obrt. Uz fotografiju, počelo ga je zanimati snimanje kojem se u posljednje vrijeme posvetio sve više, te s Goranom Pavišićem pokrenuo snimateljski duo simpatičnog naziva BroG.

-On je više tehnička strana, a ja više kreativna. Pa tako funkcioniramo kad radimo. Radimo sve zajedno, nemamo stroge podjele što je čiji posao, i kad snimamo i kad editiramo, zajedno dolazimo i do ideja, nadovezujemo se. Tako to ide, tako radimo i koprodukciju i sve. Mi smo filmmaking duo BroG i od tog imena želimo stvoriti brand – predstavljaju nam se dvojica Gorana.

Nešto novo i drugačije

Na domaćoj snimateljskoj sceni probat će se probiti inovativnim idejama, donijeti nešto novo i drugačije, nešto što je, kažu, u svijetu standard, a kod nas je još uvijek zapostavljeno.

-Probat ćemo biti malo drugačiji, da ne slijedimo nekakav standard koji se stalno konzumira danas nego neke stvari koje su nove i drugačije. To se nekom se sviđa, nekom ne, ali nadamo se da ćemo zbog te neke drugačije priče i drugačijeg načina rada biti prepoznati po tome – objašnjava Goran Jakuš.

Kad govore o drugačijem žele naglasiti dinamiku nekog snimljenog djela kojoj se u današnje vrijeme sve više teži. Brži prijelazi iz kadra u kadar danas su primamljiviji i moderniji, no većina video uradaka kod nas u tom pogledu, smatraju dečki, zaostaje.

-Mi smo pod utjecajem nekih zapadnjačkih standarda za koje smatramo da su ovdje kod nas dosta zapostavljene. Srbi ih koriste puno, Slovenci su počeli, a mi zaostajemo. Kod nas još uvijek kad se gleda video, većina njih je rađena s jednostavnim rezom (simple cut i te cross dissolve), prijelazi su staromodni. Mislim da to pripada kamenom dobu. Danas je sve dinamičnije kako se na zapadu radi. Kod nas još uvijek većina ne radi tako, mi to želimo promijeniti – kaže Goran Pavišić.

Oduševili Damira Hoyku

Njihov način rada oduševio je najpoznatijeg hrvatskog fotografa Damira Hoyku s kojim su nedavno ostvarili suradnju snimivši video njegovog fotoseminara "Fotosofia 15". Ondje su se imali prilike susresti s novim žanrovima u svijetu film makinga te snimati intervjue s poznatim osobama među kojima su bili Rene Bitorajac, Zlatan Zuhrić-Zuhra, Mario Petreković i drugi.

-Fotosofia nam je bila izazov jer je Hoyka poznati fotograf u Hrvatskoj koji opet zna posao i zna vizualno kako bi neka stvar trebala izgledati pa nam je to značilo puno jer je bio oduševljen našim radom – kaže nam Goran Jakuš.

-Oduševila ga je ta dinamika jer je naš video bio osvježenje zbog toga što ne prati taj "old school" sistem pa je i Hoyki bilo super. Nama je to bilo izazovno i napeto jer on to gleda s fotografske strane – dodaje Goran Pavišić.

I ovdje se ovaj velikogorički snimateljski dvojac nadopunjavao u svom znanju i interesu, a posebno im se svidjelo snimati "fashion" tematiku.

-Meni se baš "fashion" sviđa kao žanr. To mi je bilo prvo iskustvo s tim i mogu reći da je baš super. A druga stvar koja me definitivno zanima je nadrealno (surreal) kao što je film Eraserhead, ali i realizam – kaže Goran Pavišić, dok Goran Jakuš voli sve žanrove jer kako kaže, nakon reporterskog posla sve je zanimljivo.

Cilj su muzički spotovi i reklame

Ovaj snimateljski dvojac iza sebe ima i rad na videospotu koji je rađen u artističkom žanru, snimili su i nekoliko reklama i upravo je to ono čime bi se željeli baviti.

-Mene su od početka zanimali kratki film pa igrani film (feature film), a sad kako smo počeli raditi taj spot i stavljali muziku unutra to me privuklo. Zanimljivo je koliko ta muzika diže sam film, audio je neka stvar koja je dosta presudna kod nas pa sam išao to proučavati. Puno je interesantnije sad, vidjet ćemo što će biti u budućnosti – kaže Goran Pavišić.

-Idemo korak po korak. Želimo stvoriti nešto više, ali dalje tražiti i usmjeravati se. Ima puno prostora za rad, istražujemo još uvijek. I na razini Gorice dapače. Ima puno grana kroz koje možemo izraziti kreativnost. Nismo ograničeni, ali želimo imati svoje standarde – kaže Goran Jakuš.

Zajednički rad, različiti uzori

Iako se u svom radu nadopunjuju, dva Gorana naoko su vrlo različiti, a i kad su u pitanju uzori imaju različita razmišljanja. Kreativac i "storytaller" Goran Pavišić bazira se na brzini, dinamici, kako kaže "hit and run" načinu, a uzori su mu neka od zvučnih imena današnjice.

-Kaj se tiče filma smatram da je Guy Ritchie jedan od najzapostavljenijih redatelja danas, iako se dosta o njemu priča, smatram da ne dobiva kredite koje bi trebao dobit jer baš on je jedan od prvih koji je počeo uvodit "speed ramping", i takve prijelaze. On ostavlja utjecaj na mene. Čitao sam dosta da je površan, a po meni nije. Ako moram reći jednog reći ću njega. Drugi je Jon Harris koji je radio s njim, i po meni je jedan od najzapostavljenijih urednika danas. Što se tiče muzičkih spotova i reklama najzvučnije ime danas je Nabil Elderkin koji je meni vizualno broj jedan, a s kreativne i stilske strane to je dvojac BRTHR- kaže nam Goran.

S druge strane, iako je najprije rekao da mu nitko nije uzor jer smatra da je svaki rad jedinstven, drugi Goran, koji se brine da sve tehnički bude perfektno, se kroz razgovor prisjetio jednog talijanskog fotografa kojeg je imao prilike upoznati dok je odrađivao praksu u jednom foto studiju u Velikoj Gorici.

-Bio je to talijanski fotograf koji je došao tu dok sam ja bio na praksi, e on mi je uzor i nadahnuće mi je bio u tom periodu. Živio je po cijelom svijetu, došao je tu radi žene, živio u Karlovcu, a došao raditi u studio u Goricu. Imao je baš posebne fotografije koje su u to vrijeme bile artističke. Čuda je radio. Nisam to nigdje vidio, prodavao ih je okolo. On je znao doći negdje, 'ko ribičija; sjedne i četiri sata gleda npr. jezero i kako mu svjetlo dolazi, to zapisuje i cijelo to vrijeme prati to svjetlo i kad vidi da je to to onda fotografira. Ne ono sto puta da okine, nego pažljivo i izričito. Tko tako radi? I kad to napravi onda je efekte, koje danas u Photoshopu odmah dobiješ, morao ručno iscrtavati. I to je on radio. Ludo baš. E on mi je uzor. Marko Cavalchini – ispričao nam je Goran Jakuš.

Za razliku od njega koji je prošao fotografsku školu, Goran Pavišić sve što zna kaže naučio je na YouTubeu. Slaže se da je taj kanal dobra platforma za plasiranje radova i učenje, a upravo zbog današnje tehnologije, njezine dostupnosti kao i društvenih mreža, danas na vidjelo isplivaju brojni talentirani umjetnici koji inače ne bi za to imali priliku. Za uspjeh ti je, kaže sve dostupno, ali ipak, potrebna je kvaliteta i dobra ideja, više nego skupa oprema.

Treba imati dobar "filing"

-Današnja tehnologija daje svakom šansu da izađe s dobrom idejom. I ne mora značiti, ako imaš slabiju kameru na mobitelu, ako je to dobro napravljeno i vidi se da znaš što radiš meni je to super. Bilo tko tko uspije na takav način ja kažem - svaka čast. Napraviti feature film za 6 tisuća eura bi bila nemoguća misija da nije digitalno doba. Trebaju ti samo entuzijastični ljudi i to je to. Danas se zato i da isplivati na takvim stvarima. Prije to nije bilo moguće. Ako nemaš pristup skupoj opremi ti si bio nitko i ništa. A danas, ako se nađe neki klinac koji s programom zna napraviti čuda, zašto ne? Onaj tko ima dobar "filing" kad tad će isplivati. A onaj koji ima najbolju opremu na svijetu neće mu ništa pomoći – smatra Goran Pavišić.

Dobar "filing" zasigurno ima i ovaj velikogorički snimateljski dvojac BroG čije dosadašnje radove možete pronaći na njihovom YouTube kanalu (OVDJE) i društvenim mrežama putem kojih im se možete i javiti (Facebook, Twiter, Instagram). Otvoreni su za suradnju, mladi, kreativni i vrlo perspektivni te smo uvjereni da će pod imenom BroG biti i prepoznati na video sceni u Hrvatskoj, ali i šire.