°C 13

Mjesnim odborima potrebna je veća autonomija

29.03.2017.

majai

Poplave, neasfaltirani putevi i prometna nesigurnost najveći su problemi na koje se žale mještani Čeglja, a iako dio tih problema postepeno i dolazi na red, puno bi se više napravilo da se samim mjesnim odborima dozvoli veća autonomija.

Otkako su prije četiri godine, nakon dugo vremena, uspostavljeni mjesni odbori na području Jastrebarskog s ciljem da se u brojnim naseljima poboljša kvaliteta života, od tog se poteza očekivalo mnogo. U svoje izabrane predstavnike mještani su polagali povjerenje i nadali se da će se uz njihovu pomoć naselja brže i bolje razvijati. Nadali su se to i sami predstavnici mjesnih odbora, no kad danas, nakon njihovog prvog četverogodišnjeg mandata, razgovaramo s njima, kažu nam da funkcioniranjem mjesnih odbora nisu zadovoljni. Radi se, kažu, ali ne dovoljno, a sredstvima koja im se iz gradskog proračuna namjenjuju ne mogu sami raspolagati, pa je na kraju sve opet u rukama Grada Jastrebarskog koji ne ulaže ravnomjerno u sva svoja naselja.

-Problem je u načinu funkcioniranja mjesnih odbora, gdje bi trebalo osigurati njihovu veću financijsku samostalnost, jer ako se traži fiskalna decentralizacija na svim razinama, tada je treba provesti i na mjesnoj razini. Sami članovi mjesnih odbora najbolje znaju probleme svoga mjesta i kako ih riješiti na najbolji način. Promijeniti bi trebalo i kriterije po kojima mjesni odbori dobivaju financijska sredstva, a koji su nam nepoznati. U konkretnom slučaju naselja Čeglje svota novaca koju dobijemo nije dovoljna za zadovoljenje onih potreba koje predstavljaju minimalni komunalni standard u današnje doba– kaže nam predsjednik Mjesnog odbora Čeglje, Andrej Krlin.

U tom naselju u posljednje četiri godine odradile su se najnužnije stvari. Rekonstruiran je cjevovod prema Gornjoj Kupčini u sklopu kojeg je postavljena vanjska hidrantna mreža koja je bila prijeko potrebna jer je stara bila dotrajala. Obnovljen je i saniran dotrajali most, što je također bilo nužno, no mještani su očekivali da će se on u potpunosti obnoviti.

-Most je djelomično saniran i obnovljen, ali ne na način koji smo tražili i očekivali. Zamijenjeni su drvena kolno-pješačka podloga mosta i bočna ograda, a dotrajala drvena temeljna konstrukcija nije promijenjena. Postoji opravdana opasnost da će se prilikom budućih poplava, a do kojih će doći radi neuređenosti kanala, urušiti cjelokupna konstrukcija mosta -kaže nam predsjednik Mjesnog odbora.

Na udaru poplava

Čeglješake, kako doznajemo, najviše muče sve češće poplave. Zbog specifičnosti tog naselja kroz koje prolazi nekoliko potka i kanala, rijeka Kupčina te potoci Brebrovac i Sviben, brojne su kuće u posljednjih nekoliko godina na udaru poplava.

-U dopisima i prijedlozima za male komunalne akcije tražili smo da se s Hrvatskim vodama i nadležnim institucijama napravi plan uređenja cjelokupne mreže potoka i kanala s ciljem izbjegavanja novih poplava. Unazad 5 godina suočili smo se s brojnim poplavama prilikom kojih je stradala imovina naših mještana. Ovih dana krenulo se s čišćenjem potoka Sviben i to je za svaku pohvalu jer će biti riješen dio problema. Međutim potrebno je riješiti problem do kraja i urediti cjelokupnu mrežu potoka i kanala. I u ovom slučaju zasigurno su financije problem te ga treba rješavati na relaciji Grad –Hrvatske vode – kaže nam Andrej Krlin ističući kako je Grad upoznat i s tom problematikom koja do sad nije u potpunosti riješena.

- Mještani se žale i onda šaljemo dopise, tražimo, ali koliko god se trudili dolazimo pred zid te problem ostaje neriješen– žali se Krlin.

Uz cestu do škole nema nogostupa

Sličan slučaj je i s pitanjem sigurnosti u naselju koje se nalazi uz samu Staru karlovačku cestu. Područna škola do koje ne postoji nogostup nalazi se uz samu prometnicu. To predstavlja velik problem sigurnosti, možda i najveći koji ima ovo naselje, jer su ipak u pitanju djeca.

-Nogostup je ovdje prijeko potreban s obzirom na gustoću prometa te česte nesreće, a Čeglje je ako se ne varam, jedino mjesto od Zagreba do Karlovca, u kojem se škola nalazi uz samu cestu, a ne postoji nogostup. Budući da je u pitanju „stara karlovačka“ državna cesta i da se radi o gradnji nogostupa sigurno da tu trebaju biti uključene i Hrvatske Ceste – govori Krlin.

Ističe kako je za izgradnju spomenutog nogostupa u Gradskom proračunu za 2014. bilo predviđeno 600 000 kuna, no nogostup iz nekog razloga nikad nije izgrađen.

-Ne znam iz kojeg razloga to nije realizirano jer projekt je bio napravljen, a i sredstva za izgradnju vidljiva u prikazu Gradskog proračuna, ali on ipak nije realiziran u ove 4 godine. Budući da je bila najavljena gradnja nogostupa, mještani opravdano postavljaju pitanje zašto taj nogostup nije napravljen – kaže Krlin ističući kako do današnjeg dana konkretan odgovor na to pitanje nisu dobili.

Trebamo veću podršku Grada

Iako se iz Grada vole pohvaliti da brinu o prometnoj sigurnosti svojih mještana, što je vidljivo i u posljednjim projektima rekonstrukcije ulica u centru grada, građani koji žive uz samu Staru karlovačku tu brigu ipak ne osjete.

-Možda smo mi kao članovi mjesnog odbora trebali biti aktivniji po tom pitanju, ali ako se 2-3 puta napomene taj problem i traži se pomoć Grada, jer je to problem koji je teško s naše razine riješiti, smatramo da se Grad treba uključiti u njegovo rješavanje. Kroz sve moguće načine koji mu stoje na raspolaganju – govori predsjednik mjesnog odbora.

No za takve, velike projekte, koji su i najvažniji, naselje Čeglje očito još nije došlo na red. Ovdje se, kao i u većini naselja, godišnje ostvaruju tek male komunalne akcije za koje je iz posljednjeg proračuna bilo izdvojeno oko 25 000 kuna. Iako bi trebale podići komunalni standard u naselju, predsjednik Mjesnog odbora Čeglje kaže da to baš i nije slučaj.

- Malim komunalnim akcijama sanirali smo pojedine makadamske puteve, ali time nije riješena problematika cesta. Dio puteva u naselju nije evidentiran, a i oni koji su evidentirani i kategorizirani nisu uređeni na pravi način. Također, niti jedne godine fond za male komunalne akcije nije bio dostatan za sanaciju svih tih cesta – ističe Krlin.

Većina nerazvrstanih cesta u naselju nije asfaltirana, već postoje kao makadamski putevi koji se iz godine u godinu navoze, a nakon svake kiše potrebna je nova sanacija. Krlin naglašava da se takvim načinom novac baca u vjetar umjesto da se uloži u konkretnu sanaciju i asfaltiranje što bi stvarno podiglo komunalni standard.

Složno za napredak

Čeglje može bolje i ima prostora za napredak – konstatira predsjednik Mjesnog odbora, te objašnjava kako ovo mjesto, kao i većina gradskih naselja, uvelike ovisi o angažiranosti samih mještana. Za mnoge dobre stvari koje u Čegljima funkcioniraju zaslužni su upravo Čeglješaki koji u velikom broju slučajeva sami uzimaju stvari u svoje ruke kako bi ovo mjesto živjelo i bilo uređeno. Tako već godinama sami uređuju javne površine oko dječjeg igrališta, kose travu i uređuju teren nogometnog igrališta, a Grad im je u proteklom mandatnom razdoblju osigurao gorivo za kosilicu.

-Mislimo da nema smisla čekati dok dođemo na red za održavanje jer najbolje sami vidimo kad je pravi trenutak za košnju i uređenje. No, mještani postavljaju pitanje zbog čega bi mi održavali zelene površine ako plaćamo Gradu komunalne doprinose – kaže Krlin, no svjestan da su mještani u pravu očekuje da se tako neće još dugo nastaviti:

-Kosilice se troše, a troši se i slobodno vrijeme. Došla su neka druga vremena i nije čovjek spreman odvojiti svoje slobodno vrijeme za društveno dobro – kaže.

Možda bi entuzijazam mještana bio veći kad bi se problemi naselja brže i konkretnije rješavali, kad bi Grad imao više sluha za potrebe jaskanskih naselja i dao veću autonomiju njihovim predstavnicima koji znaju najbolje kako njihova sela dišu. U protivnom upitna je svrha postojanja mjesnih odbora i sama njihova uloga u budućnosti našeg grada.

-Ove četiri godine postojanja mjesnih odbora su nam dobra škola koju treba odmah iskoristiti i krenuti u reorganizaciju načina funkcioniranja mjesnih odbora. Primjetno je da ljudi gube entuzijazam suočeni s nemogućnošću pravovremenog rješavanja problema. Bolje funkcioniranje mjesnih odbora, prvenstveno kroz povećanje financijske samostalnosti, zasigurno bi ljude više motiviralo na rad za dobrobit svojega mjesta – kazao nam je za kraj Andrej Krlin.

Galerija slika

Mjesnim odborima potrebna je veća autonomija Mjesnim odborima potrebna je veća autonomija Mjesnim odborima potrebna je veća autonomija Mjesnim odborima potrebna je veća autonomija Mjesnim odborima potrebna je veća autonomija Mjesnim odborima potrebna je veća autonomija