°C 7

Javni prijevoz u županiji: Preskupo je i vozimo se u lošim uvjetima

02.03.2017.

majai

Previsoka cijena i rijetke linije – najčešći su problemi s kojima se susreću žitelji devet gradova Zagrebačke županije kad je u pitanju javni prijevoz na njihovom području. Upravo smo takve odgovore dobili na pitanje koje smo postavili u posljednjoj anketi na našem portalu. Tragom te teme javili su nam se i neki čitatelji koji su s nama željeli podijeliti svoja razmišljanja o javnom prijevozu u njihovim sredinama, a s kojim kako kažu nisu zadovoljni.

S 1. ožujkom zagrebački prijevoznik ZET koji koncesiju ima i u nekim općinama i gradovima Zagrebačke županije (Velika Gorica, Zaprešić, Luka, Bistra, Klinča Sela, i Stupnik), uveo je nove, jeftinije karte po cijeni od 4 kune te ukinuo neke zone čime je područje spomenutih gradova i općina postalo područje jedinstvene zone. Bio to predizborni trik ili ne, na zadovoljstvo korisnika ZET-a s tih područja, prijevoz je ipak pojeftinio.

Od Zeline do Zagreba i nazad kao do Rijeke

I dok tako Velikogoričani ili Zaprešićanci do Zagreba plaćaju kartu 8 kuna, stanovnicima drugih gradova županije ta je karta i četverostruko skuplja.

- Javni prijevoz košta puno! Autobusna karta u jednom smjeru, od Zeline do Sesveta je 25 kuna, do Dubrave 30 kuna, a do autobusnog kolodvora 35 kuna. Kada se ide iz Zagreba u Zelinu, s autobusnog kolodvora, plaćamo i kolodvorsku pristojbu/taksu, pa je cijena karte 38 kuna. Ovo su cijene prijevoznika Čazmatrans, koji ima najviše linija, ostali su možda par kuna jeftiniji. Znači, jedan odlazak u Zagreb, recimo do kolodvora, i povratak u Zelinu, ako se uračuna i ZET-ova karta od 10 ili 4 kune, jednu osobu košta otprilike 90 kuna! Samo prijevoz – požalila nam se gospođa Emina iz Svetog Ivana Zeline.

Putnici u Samoborčeku dio "klime" pao na glavu

Istu cijenu kao Zelinčani, do Zagreba plaćaju i Jaskanci. Oba grada od metropole su približno jednako udaljena te za put od 40-ak kilometara moraju platiti 35 kuna. Koncesiju na jaskanskom području ima pak prijevoznik Samoborček, a doznajemo kako su građani također nezadovoljni previsokim cijenama tog prijevoznika.

-Smeta me što je karta do Zagreba sa Samoborčekom 40 kuna, a ZET-om 8 kuna! Gradski čelnici se diče kako smo najnešto grad u Europi no to se nigdje ne vidi! Mi jedini u zgprstenu plaćamo i autocestu! - kaže nam čitateljica Slađana iz Jastrebarskog koja je zbog uvjeta u vožnji, tog prijevoznika osobno prijavila inspekciji.

-Samoborček sam ja osobno prijavila ministarstvu i raznoraznim inspekcijama kada je usred zime unutar autobusa bio led, doslovno led, a neki dan je kolegici na glavu pao dio klimatizacijskog uređaja. Poslala im e-mail, ali nisu ništa odgovorili – kaže nam.

Na loše uvijete vožnje u Samoborčeku žale nam se i sami Samoborci:

-Ljeti, vjerojatno zbog smanjenog broja putnika, šalju manje i lošije buseve, bez klime. Ja nekad doslovno dođem na Črnomerac i onda gledam koji bus ima klimu i na taj idem. Ako nemam tu sreću da je ijedan klimatiziran, onda biram onaj u kojem se bar mogu otvoriti prozori jer postoji nada za propuhom. Krajnja mjera jer kad vozač sam skuži i vozi s otvorenim vratima, što pretpostavljam da ipak nije u skladu s prometnim pravilima – kaže nam čitateljica iz Samobora.

Preskupo od Samobora do Zagreba

Najveći problem kod korisnika Samoborčeka ipak su cijene. Samoborci za relaciju od svega 20 kilometara od Samobora do Črnomerca plaćaju 24 kune u jednom smjeru. Do Autobusnog kolodvora Zagreb ta se cijena penje i na 28 kuna tako da Samoborce put do metropole i nazad košta oko 60 kuna. I cijene mjesečnih pokaza iznimno su visoke i sežu do 535 kuna i to samo za dnevnu vožnju.

-Rast cijene pokaza je počeo s rastom cijene nafte na svjetskom tržištu. I to je posve razumljivo. Međutim, u međuvremenu je cijena nafte, a time i goriva pala, a Samoborček drži cijenu. Oni valjda još uvijek plaćaju skupi benzin – kaže ironično čitateljica Bernarda iz Samobora i dodaje:

-Drugi veliki problem je njihova, slučajna ili namjerna - ne znam, neprilagođenost prometu ljudi. Meni je jasno da, ako u sedam ujutro pošalješ veliki autobus, on će za Zagreb ići pun, a vraćat će se prazan, ali nekad ljudi doslovno fizički ne stanu u autobus! I to nije situacija koja se desi jednom u mjesec dana, nego je to svakodnevno. Ja imam sreću jer ulazim na drugoj ili trećoj stanici, ali moj bus se već do Strmca napuni da nitko više ne stane – kaže.

Krcati autobusi

S obzirom na visoku cijenu karata i pokaza, Samoborci smatraju da zaslužuju barem kvalitetnu vožnju do odredišta, no linije za Zagreb u udarno vrijeme su rijetke, pa stoga i krcate.

- Problema ima puno. Ujutro kad ljudi idu na posao najveća je gužva i tada bi busevi trebali ići češće, a ne da kad ideš na liniju za Autobusni kolodvor jedva uđeš u bus i pun je ko šibica. I onda stojiš cijelim putem do Zagreba, i dok se vozimo po autocesti što je opasno – kaže nam čitateljica Martina iz Samobora koja je od kad su uvedene nove ZET-ove karte odlučila putovati automobilom do Podsuseda pa dalje ZET-ovim autobusom.

Na sličan način snašla se i naša čitateljica iz Zeline koja također svakodnevno putuje autom do Sesveta, pa onda dalje vlakom do Zagreba, ili automobil koristi skroz do odredišta u Zagrebu.

-Autobus koristim rijetko, samo kada mi je auto nedostupan, prvenstveno zbog cijene koja je visoka, a potrošim dvostruko više vremena za doći negdje nego kad idem autom. Školarci i studenti koriste uglavnom autobus, jer drugog načina nema, ako nemaju svoj auto, ili nekoga da ih vozi – kaže gospođa Emina.

Čekaju se bolja vremena

Problem kod Zelinčana su i vrlo rijetke linije posebice vikendom kad je u nekim dijelovima dana razmak između dva autobusa je i po 2,5 do 3 sata, požalila nam se naša čitateljica. Posljednji autobus za Sv. Ivana Zelinu kaže, polazi iz Zagreba u 22,30 sati što onemogućuje Zelinčanima da subotnju večer provedu u Zagrebu bez osobnog automobila.

I brojni drugi problemi s javnim prijevozom tište stanovnike gradova Zagrebačke županije koji se s njima svakodnevno sami bore na razne načine u nadi da će se jednog dana stanje s javnim prijevozom na području županije ipak promijeniti nabolje.